De ce? (un soi de FAQ)

Această însemnare va avea un caracter mai degrabă administrativ, în sensul că va încerca să răspundă unor întrebări care mi-au fost adesea puse în ultima vreme (mai exact, din momentul în care frecvenţa postărilor pe această adresă a devenit mai degrabă sporadică). Pe cei apropiaţi, familiari cu activitatea mea de zi cu zi, am să-i rog să mă ierte, dacă voi repeta lucruri pe care le ştiu de multă vreme. Îndrăznesc însă să sper că aceştia nu constituie majoritatea cititorilor blogului meu…

De ce n-am mai continuat serialul despre „the Amazing VanderMeers” şi minunata lor călătorie pe plaiurile mioritice? Ei bine, la mijloc a fost o lipsă acută de timp, într-o primă fază. În afara aventurii cu Millennium Press, viaţa mea profesională are şi o componentă pragmatică: conduc o firmă de distribuţie de detergenţi, materiale de curăţenie şi cosmetice auto (dacă vă interesează o ofertă concretă, nu ezitaţi să mă contactaţi; despre produsele distribuite puteţi afla mai multe aici, pe pagina producătorului), iar septembrie a fost, în această arie, ca în fiecare an, o lună de vîrf. De aici, raritatea însemnărilor mele în acea perioadă. Ulterior, cînd orarul meu a încetat să mai fie o luptă permanentă pentru înghesuirea a 25-26 de ore într-o singură zi, vizita VanderMeerilor nu mai era un subiect de actualitate. Am terminat însă de scris relatarea călătoriei iar doritorii vor putea să o citească, aşa cum mi-a propus Bogdan Hrib, în chip de postfaţă la ediţia românească a volumului lui Jeff, City of Saints and Madmen. Şi uite-aşa, lenea mea devine cîrlig publicitar.

De ce am acceptat ca Millennium Press să devină, după cum se precizează pe coperta IV a celor mai recente volume apărute, „un imprint al Grupului Editorial Tritonic”? Va limita această decizie într-un fel libertatea de alegere a titlurilor care vor apărea sub sigla editurii? În ce anume va consta afilierea la Tritonic? O sumă de întrebări la care am fost nevoit să găsesc eu însumi răspunsuri. Ei bine, aşa cum Bogdan Hrib îmi prezisese încă din momentul primei noastre întîlniri, am constatat pe propria piele, de-a lungul unui an şi jumătate, că la ora actuală nu-i greu să publici cărţi în România; nu-i imposibil nici să obţii drepturile de traducere, nici să găseşti traducătorul potrivit, nici măcar să afli o tipografie care să producă lucrări decente la un preţ proporţional cu nivelul sonor al zornăitului biştarilor din propriul buzunar; e însă al naibii de greu să vinzi cărţile alea şi, dacă nu cumva te cheamă Humanitas, Polirom sau RAO, va trebui să lupţi din greu cu obtuzitatea şi ideile preconcepute ale aprozariştilor de carte. Am încercat şi n-a mers aşa cum aş fi vrut. Bogdan Hrib cu Tritonic a avut de înfruntat aceleaşi obstacole pentru a impune pe piaţă colecţia fiction.ro. Mai tenace, mai al dracului şi mai bazat decît subsemnatul, a reuşit. Cărţile de la Tritonic, mai ales acelea din colecţia fiction.ro, sînt de-acum peste tot: şi la Diverta ori Cărtureşti (hai, că la Cărtureşti am fost primiţi şi noi, cu braţele deschise!), dar şi la Carrefour, şi la Kaufland şi peste tot pe unde românul nu neapărat ahtiat să cumpere cărţi mai comite, între altele, şi acest gest sublim: marcă banu’ ca să ia cuvintele potrivite acasă. Că le citeşte au ba, asta-i altă bouillabaisse şi nu intră în sfera mea de interes. Ca să revin la chestiune: Bogdan Hrib mi-a spus în urmă cu un an că o să vină vremea cînd voi constata că nu pot face faţă distribuţiei la scara dorită de mine. A avut dreptate. De-aici, necesitatea afilierii la „duşman”. Va fi libertatea mea, ca editor, afectată? Nu, cel puţin nu în ceea ce priveşte alegerea titlurilor. Pentru 2007 am convenit cu „tritonicii” asupra unui plan editorial deopotrivă realist, dar şi conform cu dorinţele şi convingerile mele. Despre acesta, altă dată. Deocamdată, e destul să vă anunţ că vor apărea toate titlurile anunţate, dar şi altele care vă vor fi cu siguranţă pe plac. Deosebirea va fi că din ianuarie 2007 încolo cărţile Millennium Press vor putea fi găsite în librăriile din toată ţara. Punct ochit, punct lovit. De ce sînt atît de entuziasmat de această combinaţie? E simplu: potrivit înţelegerii dintre părţi, Tritonic va coordona activitatea de producţie (pre-press, tipar, marketing şi distribuţie), în vreme ce Millennium Press (adică eu, în principal) va coordona activitatea editorială (copyright management, traducere, alegerea copertelor, redactare şi corectură). Altfel spus, scap de angarale şi mă pot concentra asupra a ceea ce ştiu şi-mi place să fac. Trebuie să recunoaşteţi, ar fi însemnat să fiu tîmpit să refuz această ofertă. Partenerul meu, Bogdan Bucheru, a fost şi el de acord cu concluzia mea. Prin urmare, începînd din zilele Gaudeamusului, e oficial: Millennium Press a devenit un imprint al Grupului Tritonic. Luna de miere s-a terminat deja (ca orice lună de miere care se respectă, şi a noastră a durat cam o săptămînă) şi am trecut la treabă. Rezultatul va fi vizibil şi palpabil din februarie încolo.

O altă întrebare simplă cu răspuns complicat mi-a fost pusă în mod repetat în ultimul an: de ce am renunţat la revista Ficţiuni? Ei bine… N-am renunţat. Ficţiuni a fost primul meu proiect independent. A ieşit bine, ţinînd cont de reacţiile celor din jur şi avînd în vedere mijloacele cu care am făcut acea revistă. Dar… Între timp, viabilitatea proiectului s-a dovedit precară, în formula care l-a consacrat. Prin urmare, am renunţat la ideea unei reviste de tip magazin (mai ales că, în formă asemănătoare, Tritonic a publicat pînă în prezent trei numere din revista fiction.ro – ar fi fost absurd să fac concurenţă unui proiect cu şanse infinit mai mari de reuşită, la care am contribuit cu drag şi în care cred, nu?). Cîndva în cursul anului 2007, voi avea, sper, timpul necesar pentru a relansa Ficţiunile sub forma unei serii de antologii tematice, fiecare ediţie avînd drept nucleu o temă, un autor, un curent sau un grup literar. Ca şi în cazul Ficţiunilor de odinioară, va fi vorba de o publicaţie în format de carte (încă nu m-am hotărît care va fi acest format). Nu va exista un număr de pagini standard. Nu va exista o redacţie propriu-zisă, ci fiecare ediţie în parte va fi un proiect finit, coordonat de către un redactor (eu sau altcineva mai priceput la subiectul abordat). Tirajul va fi, la fel ca în cazul revistei, unul limitat. Nu intenţionez să mă îmbogăţesc din acest proiect, dar cu siguranţă sînt hotărît să nu pierd vreun ban punîndu-l în aplicare. Nici măcar nu sînt hotărît să păstrez numele de Ficţiuni. Voi vedea. Sugestiile sînt binevenite.

That’s all folks, cel puţin pentru ziua de azi. Nu voi încheia însă înainte de a vă invita să daţi o raită la noul site fiction.ro, lansat într-un moment de prim bilanţ, la un an de la lansarea colecţiei şi a revistei cu acelaşi nume. Merită, fie şi numai pentru a putea aprecia la justa valoare munca enormă pe care Michael Haulică, Bogdan Hrib şi toţi colaboratorii lor (de la Tritonic sau din afară) au depus-o pentru a publica, într-un interval atît de scurt, 19 titluri (excelente) şi 3 numere de revistă (cu nimic mai prejos). Jos pălăria, partners!

5 gânduri despre &8222;De ce? (un soi de FAQ)&8221;

  1. Imi cer scuze pt. reactia tarzie, dar am gasit acest post relativ recent…
    Apropo de profetia amintita ” in Ro nu e o problema sa scoti carti, e problema sa le vinzi”, sunt atatea edituri care apeleaza la comertul direct,prin magazin virtual sau catalog prin posta.
    De ce nu ati apelat la aceasta solutie ?

    Daniel

  2. Va multumesc pentru interes. Oferim cititorilor nostri si posibilitatea achizitionarii cartilor noastre si prin comenzi online, dar numarul celor care apeleaza la aceasta modalitate de a-si procura carttile e relativ mic (cel mult 10% din tirajul unei carti se vinde in urma unor astfel de comenzi).
    Ne gasiti la http://www.millenniumpress.ro si, din cadrul acestei pagini, puteti naviga spre pagina de „CONTACT”, unde veti gasi toate detaliile pentru comanda online. Va astept.

Lasă un răspuns

