Cotidianul SF

Cezar Paul-Bădescu realizează în Cotidianul de azi, sub titlul „Romanul SF întoarce foaia”, un excelent rezumat al stării de fapt din F&SF-ul actual, de fapt din mediul editorial cu aplecare spre F&SF. Articolul poate fi citit integral aici (dar, dacă vă grăbiţi, s-ar putea să mai găsiţi ziarul pe la chioşcuri, iar textul cu pricina în pagina 14). Cu bucurie, am remarcat pe frontispiciul paginii în cauză şi recomandarea Cotidianului: „Millennium Newsblog este singurul blog despre cartea SF ţinut de o editură. Detalii la: www.cotidianul.ro/select.” Linkul din versiunea online a ziarului ne onorează.
Prin mijlocirea Teroristei, CPB a luat legătura cu oamenii care lucrează în domeniu şi le-a pus o serie de întrebări, în încercarea sa de a cuprinde, din perspectiva unui outsider (oarecum avizat), un domeniu de care, de regulă, presa culturală se cam fereşte. Desigur, CPB nu avea cum să citeze in extenso spusele lui Mihai Dan Pavelescu, Michael Haulică sau pe-ale subsemnatului într-un articol de 3-4000 de semne, dar am remarcat rigoarea cu care a ştiut să extragă esenţa celor declarate. De remarcat că nu este prima oară cînd Cotidianul scrie despre SF-ul de la noi; cu oarece timp în urmă, Alexandra Bădicioiu s-a ocupat şi ea de SF-ul românesc. Mulţumim, CPB! Mulţumim Cotidianul!

PS: În ce mă priveşte, nu ştiu dacă am reuşit să fiu obiectiv pe de-a întregul. Cert e că m-am străduit. Judecaţi voi, citind în cele ce urmează ceea ce i-am răspuns lui CPB (atenţie: ca în orice mesaj e-mail care se respectă, lipsesc diacriticele; scuze!):

„De aproximativ doi ani, piata SF, aflata pina atunci in moarte clinica (din motive care tin nu atit de sastisirea publicului ci de lipsa unor editori interesati sa ocupe aceasta nisa), a cunoscut un reviriment. In 2005, Tritonicul a hotarit sa ocupe piata si sa ofere cititorilor SF extrem-contemporan, titluri semnate de autori de care romanii (agresati cu Asimov, Clarke si Van Vogt si alti clasici pina la epuizare) nu auzisera, titluri publicate (si premiate) pe-afara din 2000 incoace. Tot in 2005 a pornit (de la zero!) si Millennium Press, primele noastre 3 titluri fiind lansate practic concomitent cu primele titluri ale Tritonic-ului (fapt datorat si comunitatii noastre intru exploatarea lui Michael Haulica, bun prieten si principalul meu sfatutor in privinta alegerii titlurilor). De la bun inceput am convenit sa facem din aparitiile de la Millennium Press si cele din fiction.ro de la Tritonic proiecte complementare, sa nu fim neaparat concurenti, ci parteneri pe o piata care se cerea reconstruita. Parteneriatul a devenit si legal de la inceputul acestui an, prin intrarea MP sub umbrela Tritonicului, in calitate de imprint (MP se ocupa de drepturi si de partea editoriala pina in faza de bun de tipar, Tritonic tipareste si difuzeaza, iar profitul – cind va fi – se imparte potrivit contributiei respective). Ulterior, succesul Tritonicului (si insistenta Millennium Press intru obtinerea unor copyrighturi) au trezit si instinctele concurentei, astfel incit Nemira a abandonat incet-incet politica reeditarii marilor succese de altadata si si-a adus in ograda un profesionist (unii ar spune Profesionistul) in materie de politici editoriale in domeniul F&SF, pe Mihai Dan Pavelescu, care a regindit portofoliul editurii, actualizindu-l si imbogatindu-l. La RAO s-a mers dintotdeauna pe cartile cu potential comercial maxim (stiu ce spun, am lucrat 6 ani la/cu ei, ca traducator si redactor), si cum pe-afara F&SF-ul nu e deloc „out”, ci dimpotriva, apar si aici destule titluri de gen. Poliromul, cu vocatia sa atotcuprinzatoare, are la rindul sau anumiti autori in portofoliu, chiar daca, la fel ca Humanitas si RAO, nu lipeste etichete de gen (e-n curs de aparitie Ballard, l-au avut de la bun inceput pe Vonnegut, Peter Beagle e tot la ei…). Corintul a pornit-o interesant, cu o colectie in care reedita clasici, dar a schimbat macazul pe parcurs (se pare ca din cauze de eficienta economica), devenind concurent pe o piata in expansiune si ocupind in plus o nisa cu mare potential, F&SF-ul pentru copii si tineret (si pentru asta trebuie sa le fim recunoscatori cu totii, fiindca ei ne „cresc” publicul de miine). Dar, asa cum am spus mai la inceput, Tritonicul, cap de serie numarul unu, are cel mai vast portofoliu de „noutati” si „bunatati”; daca vrei sa fii la curent cu ceea ce inseamna F&SF pe plan mondial, la ei e de apelat. E meritul lui Mike Haulica (omul cu ideile) si al lui Bogdan Hrib (nebunul cu banii).
Situatia de la Millennium Press sta in felul urmator: avem idei, dar bugetul ne e limitat (sintem doar doi asociati, eu cu ideile si Bogdan Bucheru cu banii). Acesta a si fost, de altfel, motivul asocierii cu Tritonicul. Ca politica editoriala, avem asa:
– selectarea unor titluri si autori care pot fi cititi chiar si de catre cei care, de regula, se feresc de F&SF ca dracu’ de tamiie (Nicola Griffith – RIUL LINISTIT, Ben Bova – POWERSAT si Cory Doctorow – UN MILIARD DE SANSE, de pilda, sau, in curind, Elizabeth Moon – cu un roman similar cu FLORI PENTRU ALGERNON al lui Daniel Keyes, dar mai bine scris si „adus la zi” dpdv stiintific; si Jack Dann, cu REBELUL, o istorie alternativa ce-i are ca protagonisti pe James Dean si Marilyn Monroe), unicul criteriu de selectie fiind calitatea literara a textului (cum s-ar spune, „la science fiction pour ceux qui n’aiment pas la science fiction”); cartile acestea nu apar cu eticheta F&SF; sint pur si simplu carti bune, care se intimpla sa poata fi citite SI in cheie F&SF (think Ishiguro – „Sa nu ma parasesti”, sau recent pulitzerizatul THE ROAD al lui Cormac McCarthy – by the way, grozava carte, sa n-o ratezi – o au in portofoliu Poliromii, din cite stiu);
– promovarea prozei scurte (lipsita la noi, in principiu, de un suport publicistic profesionist) – am publicat antologii cu proza de autori romani (ATELIERKULT: PROZA FANTASTICA, editata de Michael Haulica – aceasta va avea probabil in toamna acestui an si o editie augmentata in limba franceza, iar la anul, una in limba engleza, ambele co-editate de Jeff VanderMeer), urmeaza sa apara traducerea unei antologii care a facut istorie (MIRRORSHADES – manifestul curentului cyberpunk, editata de Bruce Sterling);
– alegerea unor titluri cu potential comercial maxim, care sa suplineasca vandabilitatea mai scazuta a precedentelor proiecte: aici avem o colectie care se cheama EPIC, coordonata de Stefan Ghidoveanu – un alt mare editor de SF. In colectia aceasta se afla in curs de aparitie romanele care intregesc universul DUNE al lui Frank Herbert (au aparut primele doua volume din PRELUDIUL DUNEI: CASA ATREIDES si CASA HARKONNEN, alte 4 volume sint „pe vine”), vor urma si alti autori, cu titluri de potential succes (germanul Andreas Eschbach, cu un thriller) .
Anul acesta am iesit cu cite un titlu in fiecare luna, un ritm pe care (ca medie) il vom mentine de acum inainte. Cele mai bine vindute titluri sint, deocamdata, cele la care ne-am asteptat: seria DUNE. Tirajele sint cele medii de la noi (2000-3000 exemplare/titlu), mai putin la proza scurta si romani, unde media ar fi cam jumatate din media globala. Avind in vedere c-am pornit de la zero si am investit, de-abia de acum putem spune ca am inceput sa recuperam, financiar vorbind, dar trendul e ascendent; sa dea Domnu’ sa dureze! 🙂
Publicul… Greu de dat un raspuns competent. Exista, avind in vedere ca exista best-sellere. Dar, in lipsa unor studii de piata adecvate, putem, in calitate de editori, doar sa ghicim unde si cum l-am putea gasi. Dar asta-i boala generala in sistemul editorial fucked up de la noi (cine vrea sa ma contrazica, sa-mi spuna daca e normal ca o carte pentru care ai cerut copyrightul – si te-ai zbatut sa-l obtii, ai schimbat mailuri cu autorul de peste mari si tari si cu agentul acestuia – sa ajunga la editura concurenta numai fiindca agentul literar local bea cafele cu redactoru’ sef de acolo). Difuzarea la noi se face cantitativ, nu calitativ (s-a ajuns pina acolo incit daca nu ai minimum 20 de titluri, librarii – aia mari – nici nu se uita la tine) si, cita vreme asa vor sta lucrurile, va fi greu sa vorbim de o predictibilitate a pietii si de un public-tinta, indiferent de genul caruia ii apartin cartile pe care le scoatem.”

Anunțuri

4 gânduri despre &8222;Cotidianul SF&8221;

  1. Eram curios ce va scrie Cezar Paul Bădescu despre SF, dar articolul şi abordarea m-au dezamăgit. Incomplet, inexact, abordare univocă. Cititorii passionaţi şi fanii literaturii de gen vor fi dezamăgiţi. Vrem mai mult. Pe de altă parte textul lui HNU este lămuritor. La mai multe pe blogul pe care îl citesc de fiecare dată când apar noutăţi!

  2. Eu zic ca nu putem cere abordari complexe, bine documentate si, mai ales, pe placul fanilor, de la ziare si reviste care multi ani (zeci?) nici macar n-au bagat in seamana literatura F&SF. De vreo doi ani incoace au aparut citeva articole, anchete si ceva mai multe recenzii in presa si cred ca e un bun inceput. Pentru ca sintem de-abia la (un nou) inceput.
    Daca acest ecarti scoase de nemira si Tritonic si Millennium Press (deocamdata singurel editrui care publica F&SF cu program) ar fi cumparate cu mai mult entuziasm de fani, s-ar face mai multa vilva in jurul lor, iar cei care stau acum pe margine observind fenomenul, poate ca ar fi mai determinati sa se aplece mai cu interes asupra lui.
    Visa cineva acum 5 ani sa se scrie in ziare despre cartile si autorii SF? Sa apara rubrici permanente dedicate literaturii F&SF in revistele literare?
    Cum ziceam: sintem la inceputul unui drum si sper sa mergem cit mai departe pe el. Noi toti: editori, scriitori, cititori.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s