Jack Dann: un interviu în exclusivitate (3)

În sfîrşit, azi-noapte am putut şi eu să pipai (şi să urlu: esteeee!) un exemplar din James Dean, rebelul. (Pentru Tuşa Vero: luni pleacă spre tine!). Şi, daţi-mi voie să vă spun… ESTE! Arată genial cartea, proporţiile-i sînt perfecte, designul elegant (laudă-te, gură…), lăcuirea selectivă a titlului şi autorului a fost o idee inspirată… Cred sincer că e cea mai frumoasă carte pe care am publicat-o la Millennium Press. Sper să vă fie pe plac şi să o cumpăraţi cît mai curînd şi dacă se poate în cantităţi industriale, ca să ne putem apuca de treabă la următorul volum al seriei de autor Jack Dann. Dacă v-am făcut poftă, daţi-mi un semn şi coordonatele voastre şi cartea poate ajunge la voi taman bine ca să o savuraţi în după-amiaza de Paşti.

Şi, dacă tot am ajuns la capitolul păreri personale, să vedem ce-are de spus autorul despre această carte.

HNU: De ce l-ai ales pe James Dean drept personaj al unei istorii alternative? De ce tocmai această figură emblematică a anilor cincizeci, şi nu Elvis, sau altă vedetă?

Jack Dann: The Rebel e o istorie a Americii anilor cincizeci, şaizeci şi şaptezeci, prin prisma personajelor sale definitorii. Iar James Dean e, poate, cea mai importantă figură emblematică a acestei epoci. A fost o influenţă majoră pentru mulţi dintre cei care apar în carte, inclusiv pentru Elvis. Dean a fost, cred, o platformă ideală pentru ceea ce voiam să exprim. Am vrut să înfăţişez o istorie politică, socială şi personală a Americii şi am simţit că aş putea reuşi acest lucru jucîndu-mă cu mitul lui Dean şi ale celorlalte personaje principale: Marilyn Monroe, Robert F. Kennedy, John F. Kennedy, Elvis Presley, Jack Kerouac şi alţii.

HNU: E multă politică în The Rebel. Asta a fost intenţia ta de la început? Ai urmărit o anumită idee, un scop politic anume? Ai vrut să demonstrezi ceva?

Jack Dann: Da, am vrut să fac din The Rebel un roman politic. Dar l-am vrut centrat asupra politicii ca mit, asupra mitologiei puterii. Am făcut o alegere periculoasă, fiindcă există riscul de a-ţi înstrăina cititorii atunci cînd te atingi de idolii lor. Îmi amintesc că un critic s-a înfuriat teribil citind în cartea mea că Elvis era blond; în opinia sa, era dovada de netăgăduit că habar n-aveam despre ce vorbeam. Ei bine, în realitate Elvis a fost chiar blond şi îşi vopsea părul! Dar e periculos să te joci cu legendele! Trebuie să recunosc însă că am fost surprins cînd un alt actor, cunoscut pentru rolurile sale din seria Terminator, a cîştigat bătălia pentru postul de guvernator al Californiei. Scriam la The Rebel cînd Arnold Schwarzenegger a cîştigat alegerile şi, dintr-o dată, posibilitatea unei candidaturi a lui Dean la acest post nu a mai fost doar o invenţie a mea, ci o ipoteză plauzibilă!
Pe scurt: The Rebel e despre miturile culturii populare, despre felul în care noi le percepem şi despre efectul pe care transformarea în mit o are asupra oamenilor din carne şi oase care ating această calitate.

HNU: E limpede că îţi e dragă această realitate alternativă, o culegere de povestiri care se petrec în acelaşi „univers” ca şi The Rebel urmează să apară în acest an. Vor mai urma şi altele? Ai în vedere şi alte viitoruri, prezenturi sau trecuturi alternative?

Jack Dann: Aşa este, o culegere intitulată Promised Land: Stories from Another America a apărut la PS Publishing. Ar putea fi considerată un volum complementar al romanului The Rebel. Kim Stanley Robinson a scris o introducere excelentă, iar eu am scris o prefaţă în care rememorez propria relaţie cu cultura populară care mi-a devenit subiect. L-am cunoscut, de pildă, pe Nick Ray, regizorul filmului Rebel fără cauză, care este unul dintre personaje atît în roman, cît şi în culegerea de povestiri. Într-o anumită măsură, aş putea spune că aceste cărţi sînt autobiografice, aşadar. Nu am deocamdată intenţia să scriu alte istorii alternative. Dar mă gîndesc, în schimb, la o istorie secretă care să-l aibă în centru pe Niccolo Machiavelli.

(Interviul integral poate fi citit în revista Fiction.ro nr.4/2008, o publicaţie recentă a editurii Tritonic, care mai are în sumar o mulţime de texte interesante.)

Lasă un răspuns

