Outsider în Nautilus: despre prezentarea grafică

Am scris acum două zile un nou articol pentru rubrica „Outsider” pe care o susţin, aproape consecvent, în Nautilus, e-zinul editat de colegul Michael Haulică pentru concurenţă. De data asta, subiectul a fost prea amplu ca să încapă într-un singur articol, aşa că le-am trimis ieri noapte lui Michael şi lui Silviu Toma doar prima parte a unui material mai amplu cu titlul generic „Strategii editoriale”. Subtitlul acestui prim episod vinde pontul privind conţinutul: „Despre prezentarea grafică”. E vorba în primul rînd despre coperte, despre felul în care acestea influenţează vînzările şi despre opţiunile principalilor editori români de F&SF în această privinţă. N-am detaliat propriile-mi opţiuni privind prezentarea grafică. Am s-o fac cu altă ocazie, aici sau altundeva.

Deocamdată, vă invit să citiţi articolul şi mi-ar face mare plăcere să discutăm, aici sau acolo, despre acest subiect. As an appetizer, iată primele paragrafe:

M-am frămîntat destul de mult dacă este sau nu demn de atenţia cititorilor rubricii mele acest subiect care, recunosc, mă pasionează, mai mult chiar, mă obsedează de-a dreptul de-o vreme încoace: felul în care arată cărţile pe care le citim.
E lucru ştiut, prezentarea grafică vinde, în proporţie de 50% sau chiar mai mult, o carte. La fel de bine se ştie că numărul cititorilor de nişă, al cititorilor specializaţi (pe SF, fantasy, poliţiste etc.) e limitat. În cazul F&SF, se poate vorbi în România de un nucleu de fani, care sînt informaţi, care cumpără în cunoştinţă de cauză, care citesc bloguri, reviste, ţin legătura cu editurile etc. Şi ar cumpăra aproape orice poartă eticheta genului preferat. Acest nucleu e însă finit, iar a produce exclusiv pentru acesta nu poate asigura un tiraj decît pentru aşa-numiţii small press publishers. În consecinţă, pentru a asigura vînzarea unui tiraj decent (adică între 1500-3000 de exemplare), o editură generalistă care publică literatură de nişă trebuie să seducă, să ademenească, să cucerească un număr egal sau chiar mai mare de cititori ocazionali. Aici intervine promovarea, dar nu la aceasta mă voi referi azi. Şi tot aici intră în acţiune cel mai important factor de seducţie al unei cărţi, prezentarea grafică. Coperta, dimensiunea, hîrtia folosită, tot ce ţine de paginare, chiar şi felul în care sînt dozate textele pe coperta IV. (Citiţi mai departe aici.)

LATER EDIT: Mi s-a atras atenţia şi am verificat. Prin urmare, rectific o afirmaţie din articolul publicat în Nautilus (am făcut-o şi acolo): copertele la volumele lui Jeff VanderMeer şi KenMacLeod NU îi aparţin Alexandrei Bardan, ci Marei Iosif. Mea maxima culpa!

7 gânduri despre &8222;Outsider în Nautilus: despre prezentarea grafică&8221;

  1. Bear, excelent articol. Ai surprins cam majoritatea editurilor mari de pe piata ce ocupa nisa F&SF. Daca imi permiti, eu sunt interesat si de nisa Horror, si as spune ca aici in majoritatea lor copertele sunt „de toata groaza” (in sensul pur al expresiei si nimic legat de Horror). Daca ar fi sa aleg un autor necunoscut in domeniu nu cred ca copertele m-ar atrage. Exceptia vine de la RAO, „Ruinele” m-au atras datorita copertii.
    Foarte frumos articol, felicitari, Horia 🙂

  2. Foarte interesant si la obect. Desenele alea executate de V.Popa nu erau rele, in opinia mea. Am vazut prea multe chestii penale de la case de editura cu mari pretentii…
    PS. cu toata lipsa mea de timp, mi-am facut „rebutul” pe nautilus cu prima povestire…

  3. Foarte tare articolul Horia! eu unul ca fan si cititor as opta pentru copertile care au ceva se spus prin imagini si cu literele in relief[dar nu in mod ostentativ].Pe blogul lui Bujold este postat un desen al unui artist roman care face toti banii,pot spune ca este superb si inspira la multe idei.Mi-a placut iar mult coperta cartii lui Gene Wolfe de la editura Alexandria,te atrage si parca te invita sa o iei.O coperta iar buna este cea de la Antologia Cyberpunk,cineva aflat la mine in vizita desi nu este cititor si-a dorit mult cartea numai pentru aspect.Cred cu tarie ca numai cel care cauta cele mai bune coperti va fi number one si care imbina toate ideile si artele intr-un amalgam coloristic si luminos care sa ne atraga precum lumina fluturii.

  4. „alteori nu (aici m-as referi la felul in care aratau cartile unor Ken MacLeod sau Jeff VanderMeer…”
    o mica eroare, Horia… acele coperte nu au fost realizate de Alexandra Bardan… as propune sa verifici si sa rectifici… multumesc.

  5. Eu una, ca cititoare de fantasy, pot spune ca problema copertilor nu exista doar in Romania. Si in America au fost coperti de carti fantasy care pe mine ma speriau, nu alta. In ultima vreme insa, se pare ca au inceput sa remedieze problema.

    Oricum, decat o ilustratie care iti da cosmaruri prefer ceva abstract, cu litere stilizate, etc. Mai bine simplu si de bun gust decat incarcat si kitch.

  6. Nu vreau sa par ca fac lobby pentru editura Millennium Press dar copertile pentru viitoarele aparitii sunt nemaipomenite,se vede profesionalismul.
    Imi doresc foarte mult sa asist la un reviriment in domeniul acesta.

Lasă un răspuns

