Liviu Radu, un scriitor fantastic

Voi începe această însemnare cu rememorarea unui episod deopotrivă fast şi nefast din succesiunea joburilor mele de editor. În ianuarie 1999, patronul editurii Dacia, poetul-afacerist Ion Vădan, mi-a dat mînă liberă pentru a alcătui o colecţie de literatură F&SF, după pofta şi ştiinţa mea. Aveam oarecare antecedente în domeniu, de doi ani  eram redactor la Fahrenheit (imprintul pentru F&SF al celor de la RAO), făceam revista cu periodicitate incertă Ficţiuni şi îmi creasem, cu această ocazie, o serie de contacte în fandomul autohton, în mare parte legături reluate după cîţiva ani cu oameni care colaboraseră, ca şi mine, la regretatul Jurnal SF. La aceşti oameni m-am gîndit imediat atunci cînd mi s-a propus această şansă. Au apărut doar cinci titluri în colecţia Imago de la Dacia, între care şi singura mea traducere din limba franceză, un volum de povestiri semnat de Joëlle Wintrebert. Celelalte patru titluri aparţineau unor autori români. Doi erau deja consacraţi: Voicu Bugariu, sub pseudonimul Roberto R. Grant, mi-a oferit romanul programatic comercial ANIMALUL DE BETON, un thriller care ar fi meritat o soartă editorială mai bună; Bogdan Ficeac, pe-atunci redactor-şef la România Liberă, mi-a încredinţat volumul său de povestiri. Alţi doi autori au debutat atunci, Ona Frantz, cu extraordinara SFÎŞIERE, şi Liviu Radu, cu romanul TRIP-TIC (probabil cea mai profundă şi mai jucăuşă, totodată, meditaţie metafizică din SF-ul românesc). Cam atît despre colecţia Imago şi despre Dacia, de unde am demisionat după ce Ion Vădan s-a dovedit pe cît de generos în promisiuni, pe-atît de neserios în punerea lor în aplicare.

Şi totuşi, colecţia de la Imago mi-a oferit această supremă satisfacţie pentru un editor, şansa de a publica doi autori debutanţi străluciţi. Sînt două dintre vîrfurile carierei mele de editor. Şi-mi amintesc jubilînd de satisfacţia cu care l-am anunţat pe Dan-Silviu Boerescu, care-i pregătea şi el un volum lui Liviu Radu la Allfa, o culegere de povestiri, că i-o luasem înainte şi că istoria literară avea să mă consemneze pe mine drept editorul care îl debutase pe Asimov al nostru. Mda, sînt cîteva momente de-a dreptul orgasmice în meseria de editor…

Există în literatura română cu tematică F&SF cîţiva scriitori – nu mulţi! – care ar putea oricînd să întrunească, într-un climat economic mai prielnic, toate condiţiile necesare pentru trecerea la profesionism. Oameni talentaţi, îndeajuns de prolifici pentru a face faţă imperativului „publish or perish!”, oameni care ştiu să atragă publicul spre cărţile lor, scriitori adevăraţi. Scriitori de poveşti, scriitori de basme pentru adulţi, care îmbină rigoarea cu arta delicată a filigranului narativ. Precum am spus, nu-s mulţi şi trebuie să-i onorăm cum se cuvine.

Iată de ce, împreună cu Michael Haulică, editorul Antologiilor Millennium, am decis să inaugurăm seria de culegeri de tip „best of”, care adună cele mai valoroase povestiri ale autorului avut în vedere, cu unul dintre aceşti scriitori: LIVIU RADU. Michael şi Liviu au selectat cele mai importante texte ale celui din urmă, dintre cele apărute pînă în prezent în volumele SPRE IERUSALIM (Editura Allfa, 2000), CONSTANŢA 1919 (Pro, 2000), BABL (Amaltea, 2004) şi CIFRELE SÎNT RECI, NUMERELE-S CALDE (Diasfera, 2005). În total, vor fi cincisprezece poveşti, peste 350 de pagini în formatul consacrat al seriei Antologiilor. Un omagiu adus lui Liviu Radu la apogeul carierei, un regal pentru cititori şi, categoric, un prilej de mîndrie pentru noi, editorii. Sperăm să vă fie pe plac. Veţi găsi cartea la standul nostru de la Gaudeamus, în noiembrie, iar ulterior şi în librării sau online.

16 gânduri despre &8222;Liviu Radu, un scriitor fantastic&8221;

  1. Liviu Radu merita cel mai mult sa deschida o astfel de serie ,dar eu as fi incercat sa public tocmai povestirile care nu apar in acele carti .Exista o gramada de povestiri aparute in fanzine,infzine si alte reviste.Acelea ar fi fost o noutate pentru noi!

  2. Aceasta este o initiativa laudabila. Ma bucur ca antologiile Millennium vor scoate si volume dedicate in totalitate autorilor romani. Asa putem descoperi unii noi sau redescoperi pe cei cunoscuti deja. Felicitari, Horia 🙂

  3. Bine!Treaca de la mine,ca asa sint eu ,suflet larg{am uitat ca nu are toata lumea aproape”tot ce misca’n tara asta”ca mine}
    Mea culpa.
    Intrebare:De ce apogeu?Nu e loc de mai bine?Un june ca Liviu mai are multe de spus!!!!!

  4. Mai nea Horica credeam ca nu mai ai surprize dar vad ca esti mai ceva ca Iosefini,mai ai surprize? si asa mi-ai dat bugetul peste cap,trebuie sa ma pregatesc serios pentru tirg,ai prea multe bunaciuni pe care nu le pot rata nici in ruptul capului.

  5. ehei, Voicule, nici elful nu sta degeaba.
    Tot la Gaudeamus o sa apara si la Tritonic o carte semnata Liviu Radu. Pe care multi o asteapta deja. Mai tin un picut detaliile, vor veni si ele curand pe blogul Tritonic. 😉

  6. @Mirela:Cumva continuarea la „Waldemar”?
    @NicuNike:Te rezolv eu,tot am de pus ilustre,sonerii si alte electricale!!!!!!

  7. Multumesc inca o data pentru link-ul din Blogroll. Am adaugat Insemnari din coltu’ hartii la Blogroll-ul meu 🙂
    Poate ar trebui sa adaugi Google translate si tu, Horia 😉

  8. @Dark Wolf-As sugera daca vrei sa faci o chestie prin care sa citim si noi in romaneste blogul tau ,l-am vizitat si mi-a placut,este interesant.Ceva de genul jumi-juma ecranul fiecare cu limba lui,merge?

Lasă un răspuns

