Chestionar 2: unde îşi are locul proza scurtă?

Iată noua „temă de casă” pentru cititorii acestui blog: un chestionar referitor la proza scurtă. De data asta, motivaţia va veni împreună cu concluziile, duminica viitoare.

Vă mulţumesc anticipat pentru răspunsuri.

Am promis ieri concluziile sondajului de săptămîna trecută. Ce-i drept, azi-dimineaţă am aşternut pe hîrtie concluziile respective, dar am să amîn prezentarea lor aici, fiindcă mi-am construit viitorul articol pentru rubrica mea Outsider din Nautilus în jurul lor. Deîndată ce noul Nautilus va fi online (iar asta ar trebui să se întîmple în cursul săptămînii viitoare), am să vă anunţ.

Post-scriptum, work related: M-am apucat de redactat traducerea lui Marian Truţă din John Scalzi. E o traducere excelentă, cartea în sine e o plăcere la lectură. E mare lucru să dai peste un traducător care, deşi e la prima sa traducere profesionistă, îşi face treaba ca şi cum n-ar fi făcut altceva în ultimii zece ani, să zicem. Nu pot decît să mă felicit că astă vară la Bookfest, într-o pauză de ţigară lîngă tomberoanele de la RomExpo, l-am întrebat pe Marian dacă nu-l tentează să se apuce de tradus, după ce ne descoperisem pasiunea comună pentru Heinlein. Mda, încă una dintre bucuriile vieţii de editor…

22 de gânduri despre &8222;Chestionar 2: unde îşi are locul proza scurtă?&8221;

  1. Imi pare rau, nu pot sa iau parte la sondajul asta, fiindca nu admite drept raspuns decat o singura varianta. Iar eu le-as fi bifat, simultan, pe primele patru. Ca sa aleg una singura, ar trebui sa incluzi in chestionar si o sasea posibilitate, care sa sune cam asa:… oriunde, numai sa ajunga si in fata ochilor mei 😀

  2. si eu as fi avut aceeasi dilema. ideea e sa gasesc cea mai dorita dintre variante. raspunsurile multiple ar dilua concretetea raspunsului pe care il astept. nu gindi din perspectiva autorului, gindeste-te ce ti-ar placea sa tii in mina atunci cind vrei sa citesti o poveste.

  3. Era buna o revista dar avind in vedere conditiile foarte dure din Ro si decesul unor reviste pe hirtie sunt silit sa optez pt altceva.
    Iti multumesc din inima domnule Marian Truta pentru bucuria pricinuita de traducere!Chapeau!

  4. Stau ca magaru’ lu’ Buridan!Sa zic „antologii cu mai multi autori”?Pierd autorii cu multe povestiri!Sa zic”culegeri de autor”?Pierd autorii cu mai putine povestiri!Zic totusi culegeri de autor,ca tot nu prea au aparut pe la noi{straini}.Oricum locul prozei scurte este acolo, pe podium,pe cea mai inalta treapta{bijuteriile nu se vind la Kg}!

  5. Pingback: Science Fiction And Fantasy - Page 19 - Computer Games Forum

  6. as fi zis si eu exact ca vero, dar mi-am insusit explicatiile suplimentare. am votat antologiile, desi mi-as dori si culegeri de autor. n-am votat pentru internet din simplul motiv ca nu pot citi beletristica pe ecran, altminteri e un excelent mijloc de raspindire a textelor. n-am votat periodicul pentru ca stiu ca tocmai periodicitatea asta destul de strinsa presupune uneori rabat de la calitate.

  7. Culegerile de autor in genul Furnicii electrice a lui Dick mi se par cele mai atragatoare.Ma enerveaza antologiile facute de altii.Vreau sa decid sigur.

  8. da.. trebuie gindit un pic…as opta si eu pentru cele tematice cum a mentionat mai sus aspoiu,…e mai usor de cumparat si stii la ce sa te astepti, plus ca nu ai surprize, aia ai vrut, de acel lucru ai avut parte…
    si sunt de acord si cu bebe, culegeri de autor nu prea au aparut pe la noi, si uneori pierdem multe povestiri bune…
    si nici antologiile cu mai multi scriitori nu-mi displac, si aici poti intalni surprize placute…

  9. Nu gandesc din perspectiva autorului, ci dintr-a cititorului amator de proza scurta, care nu-si doreste altceva decat s-o citeasca si o citeste cu aceeasi placere in oricare din cele patru variante mentionate in sondaj 🙂

  10. Ei da, o antologie tematica de genul „Wastelands: Stories of the Apocalypse” editata de John Joseph Adams ar fi foaaaaarte bine venita.

  11. Hello again!
    Sincer vorbind: culegerile de autor si antologiile dedicate anumitor subiecte sunt variantele cele mai bune. Revistele nu cred ca mai supravietuiesc si in afara de persoanele care citesc extrem de rapid (myself included) nu cred ca suporta prea multi sa citeasca pe calculator. That’s it! Fara critici de data asta.

  12. greu, greu… am votat cu antologiile, desi eram si eu ca vero.

    daca imi place un autor, as citi oricate colectii de proza scurta de-ale lui fara sa ma plictisesc (si se anunta o mega editie in nu stiu cate volume de zelazny acum cativa ani, mmm). dar daca un autor e asa-si-asa, mai bine il citesc combinat cu altii. si cum in ultima vreme am tot dat peste antologii misto…

  13. culegeri de autor, clar. prefer să văd viziunea proprie a autorului asupra producţiilor sale. şi asta se reflectă cel mai bine în selecţia pe care o face cu mânuţa lui.

  14. 1. Culegeri de autor.
    1.1. Culegeri de autor „Best of…”.
    1.1.1. Antologii cu mai multi autori.
    .
    .
    .
    100. Internet & reviste.

    Am impartit in doua culegerile de autor iar diferenta dintre primele locuri e extrem de mica pentru mine.

  15. Cel mai mult imi plac antologiile, pentru ca imi ofera sansa sa descopar noi autori sau sa ma bucur de cei ce ii stiu deja. Si apoi culegerile de autor, unde am sansa sa vad mai multe viziuni ale respectivului autor.

  16. Cele mai bune antologii de autor citite pana acum: Lorzii Instrumentalitatii de Cordwainer Smith (desi parca nu era fix viziunea autorului ci antologie editata de ai nostri) si Minority Report a.k.a. Furnica Electrica de Phillip K. Dick in versiunea romaneasca. Antologii cu mai multi autori: Year’s Best SF, desigur si antologiile lui Charles Grant despre fantome. Toate cele bune!

  17. eu sustin ideea revistei. pentru ca antologiile sint, de regula, alcatuite din texte aparute deja in reviste (ca de-aia sint antologii), iar povestirile publicate in volumele de autor la fel au fost publicate in timp in reviste. evident, exceptii sint textele inedite pe care si le adauga autorii in volumele de proza scurta sau cele comandate de editorii de antologii.
    problema insa e, la noi, cu difuzarea. la chiscuri er nasol, sint (prea) multe variabile… care pot fi depasite doar agatind revista de o publicatie bine difuzata (sau facuta ca supliment SF al uneia – dar aici apare problema de cost). mai e si varianta difuzarii prin librarii, si atunci revista poate fi editata de o editura in format carte (dar e o pacaleala aici, cu ISBN/ISSN…). e clar ca sint 1000 de amatori de reviste siei sint inclusi in ceicare cumpara cartile SF/F/H. trebuie ajuns al ei.
    in general autorii se fac cunoscuti prin reviste si asta ar fi normal sa fie vehiculul care sa-i aduca inatentia cititorilor, pregatind terenul pentru aparitiile viitoarelor volume de autor (fie ele volume de proza scurta sau romane). asa s-au facut cunoscuti Liviu Radu si Sebastian A. Corn si Marian Truta si marian Coman si altii…

  18. Pingback: Ce-am votat eu… « Însemnări din colţu’ hărţii

  19. Eu zic ca in antologii cu mai multi autori. Cu toate ca ar merge si o antologie a unui singur autor. Sunt autori care scriu fenomenal proza scurta, iar altii care scriu foarte bine romane. Ar fi trebuit sa fie mai multe optiuni.

  20. normal ca antologiile sint za-best… numai ca a citi o antologie e ca atunci cind te asezi la masa de joc dupa ce te-ai convins ca ai fost servit cu chinta roiala. ca de-aia si sint antologii, adica culegeri de best of… selectii… eu ramin la revistele mele totusi. imi place sa descopar autori. imi place sa le urmaresc cariera. si ma simt excelent atunci cind scot un volum si eu STIU ca mi-a placut omul de la prima poveste citita prin cine stie ce revista… sau de la a doua, a treia… ei, mici placeri…

  21. Am terminat de curand Antologiile Gardner Dozois Best Year Science Fiction 2007 si mi-am adus aminte cu ocazia asta de vremurile in care cumparam in drum spre scoala Anticipatia de la Rodipeturi.

    Am votat Antologii pentru ca acum ar fi foarte greu pentru o revista sa ajunga la aceeasi notorietate. Poate ca daca s-ar investi mult in ea, da. Dar altfel nu vad cum ar putea sa aiba succes.

    Pe cand cu o carte, e mai usor. Parerea mea.

    PS: Poate m-a influentat si faptul ca prefer sa am cateva sute/mii de pagini la indemana, decat cateva zeci pe saptamana/luna.

Lasă un răspuns

