2009: Looking backwards

Am recitit în dimineaţa asta ceea ce-mi propuneam pentru 2009 acum aproximativ un an. Dacă e să mă raportez la ceea ce speram atunci să realizez, am cam dat-o în bară. N-am mai călcat deloc dincolo de hotare. Proiectul „despre care nu voiam să vorbesc”, adică realizarea unei colecţii mystery & thriller pentru Bastion, a eşuat lamentabil (şi nu din vina mea). Celelalte proiecte la care făceam aluzie… nu mi le mai amintesc. I screwed up big time, dacă e să mă iau după ce-am bifat din lista aceea. Dar…

În ciuda neîmplinirilor respective, aş încadra 2009 între cei mai importanţi ani din existenţa mea de pînă acum (40 de ani bătuţi pe muchie; asta nu e o realizare, e un fapt). Şi la mine a fost criză, dar de o cu totul altă natură: criză acută de timp! Să vedem de ce…

La Millennium Press n-am scos un titlu pe lună, aşa cum ne-am propus iniţial, ci şaptesprezece cu totul (e drept, cinci dintre acestea au fost reeditări, dar am muncit mult şi la acelea, aşa că le-aş trece fără ezitări tot la capitolul reuşite). Am început să scoatem capul în lume ca editură, am renunţat la colecţii şi ne-am definit foarte clar nişa de producţie. Iar acesta nu cred că-i puţin lucru. Am avut încasări cum nu visam la cele două mari tîrguri (în bună parte, asta se datorează lui Bebe şi Nicu, pe care mă bucur că am reuşit să ni-i păstrăm alături). Am recuperat enorm din datoriile care ne-au împovărat în cei aproape trei ani de vaci slabe ai asocierii cu Tritonic. Am reuşit să ne scuturăm de tinicheaua reprezentată de această păguboasă alăturare şi să apărem în ochii publicului dacă nu ca una dintre editurile  care  îşi respectă toate termenele, măcar ca una onestă, care realizează, fie şi ceva mai tîrziu, aproape tot ce promite; şi, cel mai important, am ajuns să fim priviţi ca o editură care contează şi care nu-şi bate joc de cititorii ei, ceea ce nu-i deloc  uşor de realizat. Ne-au reuşit cîteva surprize frumoase, am descoperit farmecul promoţiilor, am schimbat radical look-ul copertelor şi am uniformizat formatul volumelor. Avem un site funcţional, vînzările venite din online constituie o componentă serioasă a veniturilor editurii. Mai avem de lucru, sigur, la promptitudinea onorării comenzilor. Am scos două volume din seria LEGENDELOR DUNEI, am publicat nişte antologii chiar reuşite (sînt foarte mîndru de cele două antologii MILLENNIUM). Nu în ultimul rînd, ne-am simţit onoraţi de faptul că SRSFF a recunoscut importanţa a ceea ce facem, prin premiul decernat la Gaudeamus, în noiembrie. Nu ne-am mutat încă în sediul nou, deocamdată am amenajat doar depozitul, dar n-a depins de mine treaba asta, ci de eliberarea spaţiului în cauză, care s-a produs mai tîrziu decît sperasem.

Am fost îndeajuns de consecvent în ceea ce priveşte scrisul, am publicat aproape în fiecare număr al Nautilus-ului cîte un articol; n-am avut realizări în ce priveşte publicarea peste hotare dar lucrez la capitolul acesta. Am scris şi oarece ficţiune, dar n-am publicat încă nimic (nu socotesc aici reeditarea nuvelei „Oraşul cîinilor”); nu-i o neîmplinire, pur şi simplu nu socotesc că am atins nivelul dorit pentru publicare. Cînd se va întîmpla asta, o să vă anunţ, fiţi siguri!

În plan personal, n-am a mă plînge. Ştefana a început cu bine şcoala şi mai nou chiar îi place. Am trecut cu bine peste o mare încercare (boala mamei) şi după toate semnele we’re out of the woods. Sîntem la nivelul de plutire din punct de vedere material şi, în ciuda crizei, am fi nerecunoscători dacă ne-am plînge. Casa de la moşie e locuibilă şi primitoare, avem apă curentă şi o bucătărie funcţională; a fost o investiţie serioasă, dar a meritat. N-am avut timp să ne petrecem acolo prea multă vreme, dar peste vară am colindat ţara în lung şi-n lat, aşa că au existat destule compensaţii.

În 2009, biblioteca mi s-a îmbogăţit considerabil, nu mai puţin de 437 de volume noi mi-au încărcat rafturile, care au devenit, iar, neîncăpătoare (pentru cei care se întreabă de unde ştiu cîte-s, precizez că ţin o listă a intrărilor în bibliotecă). Am citit cîteva cărţi grozave. I-am redescoperit pe Stephen King (datorită seriei de autor de la Hodder), Philip K. Dick (cu proza scurtă în ediţia de la Gollancz/Orion), Cordwainer Smith, Cyril Kornbluth, Poul Anderson şi Roger Zelazny (NESFA PRESS rulz!) şi am citit o mulţime de povestiri excelente, în antologii pe măsură. L-am citit pe Stieg Larsson şi mi-a plăcut, dar am amînat să-l citesc pe Carlos Luis Zafon. Mi-a făcut plăcere să-l citesc/recitesc pe Robert McCammon, pe care mi-am propus să-l parcurg integral deîndată ce voi avea ocazia. Însă, dacă ar fi să aleg o singură carte  citită în acest an, cred că aş alege ACACIA lui David Anthony Durhan, pe care am terminat-o de curînd. E o lectură de neocolit şi amîn cu delicii începerea volumului secund al trilogiei sale, THE OTHER LANDS, pentru a-l putea savura aşa cum se cuvine.

Am redescoperit plăcerea de-a merge la cinematograf (trăiască multiplex-urile clujene) şi aceea de-a vedea filmele la calitatea originală. Vîrfuri în materie de vizionare? Cred că District 9 mi-a plăcut cel mai mult dintre filmele cu ştampila 2009, dar lista se cuvine completată, aşa că n-am să mă pronunţ categoric pînă nu voi fi văzut ceea ce se consideră a fi semnificativ în materie. De pildă, faimosul Avatar am apucat să-l văd abia pe 1 ianuarie 2010 şi mi-a plăcut enorm ca realizare. Da, scenariul nu-i original, dar în ansamblu e un film care îşi atinge fără dificultate standardul impus de hype-ul care i-a însoţit lansarea.

În sfîrşit, în anul care-a trecut mi-am păstrat toţi prietenii şi mi-am făcut alţii noi. Şi asta e o mare bucurie, credeţi-mă; probabil cea mai mare.

Cam aşa a fost în 2009 pentru ursul cel mare, rău şi urît din colţul hărţii. Despre cum mi-aş dori să fie 2010 am să scriu altă dată. Voi cu ce vă lăudaţi şi de ce sînteţi nemulţumiţi?

9 gânduri despre &8222;2009: Looking backwards&8221;

  1. felicitari pentru toate! 😀

    ale mele…
    * in 2009 am reusit sa stau in casa mai mult decat as fi crezut ca e posibil 😛 asa ca pe sfarsitul anului mi-am miscat persoana si am reusit sa vanez un job nou de la al doilea interviu. inca nu stiu daca o sa-mi placa, dar macar o sa il pot flutura prin fata celor care au impresia ca daca lucrez la o editura obiectivitatea imi dispare (sau ar trebui sa dispara).

    * dupa multi ani mi-am dat seama ca implicarea in lumea sefistica romaneasca e ca in zicala cu troaca si porcii care te mananca… e si asta un fel de realizare, poate n-o sa ma mai enervez atat.

    * am vizitat trei tari, dintre care doua noi, m-am intalnit cu prieteni mai vechi si am cunoscut oameni noi, si am demonstrat inca o data ca jucatorii de wow nu sunt niste geeksi fara viata sociala (am baut cu ‘geeksii’ astia mai mult decat intr-un an de stat in bucuresti…)

    a fost un an destul de plictisitor, dar macar n-a fost rau 😀

  2. Incepe de maine trimiterea pachetelor cu pre-comenzile la Cruciada masinilor? De abia astept cartea …

  3. nu te mai rasfata ca esti mare, rau si urit….

    eu ma laud ca am vazut avatar in 3D si nu l-am mai inghitit apoi in varianta simpla. in rest, je m-am odihnit mai mult decit era cazul, dupa niste timpenii care nu se pot spune pe post.

  4. „În 2009, biblioteca mi s-a îmbogăţit considerabil, nu mai puţin de 437 de volume”

    wow si cate ai citit din ele?

  5. @calin: cam a zecea parte, cred, în cursul anului ce-a trecut. poate un pic mai mult. pe de alta parte, in suma asta sint incluse si editii noi (sau omnibus-uri) ale unor carti pe care le aveam deja in biblioteca, antologii din care am apucat sa citesc deja o parte a povestilor, traduceri pe care le-am citit deja in original… prin urmare, procentul cred ca bate spre 30%.

  6. Pingback: Retrospectivă 2010 « Ugly Bad Bear's

Lasă un răspuns

