De ce îmi pute SRSFF?

De ce m-am indignat atît de tare ieri, calificînd drept „de căcat” atitudinea SRSFF de trecere sub tăcere a Clasamentelor Cititor SF? Şi de ce cred că e vorba de mai mult decît o simplă dovadă de snobism – şi în egală măsură stupiditate – izvorîtă din animozitatea faţă de fondatorul blogului şi, implicit, iniţiatorul proiectului acestor Clasamente? Mai mult, cu ce anume mă deranjează pe mine ce face o organizaţie în care nu sînt şi nici nu intenţionez să devin vreodată membru? Am să mă explic în cele ce urmează.

Că această iniţiativă are relevanţă, contrar celor afirmate – tacit şi vocal deopotrivă – de către SRSFF, e mai presus de orice îndoială. Cîtă vreme cele mai importante edituri care publică F&SF în România – adică Nemira, Leda şi Millennium Press – au considerat oportun să susţină iniţiativa, să o popularizeze încă din faza nominalizărilor pe blogurile oficiale şi neoficiale, ba chiar să profite de ea pentru a lansa promoţii cuprinzînd volumele premiate şi nominalizate (Millennium Press în faza preliminară, Nemira după anunţarea rezultatelor), e limpede că a fost percepută importanţa şi relevanţa acestor Clasamente. Cîtă vreme mai bine de 200 de oameni (adică de aproximativ şapte ori mai mulţi decît numărul membrilor SRSFF) au considerat că merită să-şi rupă din timpul personal pentru a vota în favoarea cărţilor preferate, e limpede că nu avem de-a face cu un „sondaj de opinie” oarecare, pe un blog oarecare, după cum se exprima într-un comentariu Balin Feri, care a deţinut la un moment dat funcţia de ucenic într-ale PR-ului societăţii pe lîngă prăpăstiosul Bujold.

Am stabilit aşadar că avem de-a face cu un eveniment semnificativ pentru cei pasionaţi de F&SF, fie ei interesaţi din punct de vedere profesional, fie simpli cititori. Şi-atunci, de ce se încăpăţînează SRSFF să nu sprijine o iniţiativă care, în mod clar, coincide cu scopurile asumate de SRSFF prin statutul său („promovarea culturii Science Fiction si Fantasy în România, către toate categoriile de public”, „sprijinirea publicarii autorilor romani de Science Fiction si Fantasy” şi „colaborarea cu alte organizatii culturale pentru proiecte locale si internationale comune”)?

Sigur, Aspoiu & Co. au criticat în repetate rînduri SRSFF, amicul nostru canadian nu-i tocmai lapte şi miere cînd e să se exprime referitor la ceva care îi displace (şi am subliniat la rîndul meu că sînt destul lucruri care ar putea să nu le placă unora – aşa cum nu-mi plac nici mie – în activitatea SRSFF). În plus, Aspoiu şi Kyo au fost iniţial între membrii fondatori ai organizaţiei şi au părăsit-o din proprie iniţiativă o lună mai tîrziu, în urma unui diferend cu unii dintre membrii conducerii pe care au acuzat-o de obtuzitate şi de metode dictatoriale, dacă bine mi-aduc aminte. Dar sînt oare acestea motive suficient de puternice pentru a trece sub tăcere chiar şi succesul propriilor membri? E oare ranchiuna SRSFF chiar atît de adînc înrădăcinată încît decidenţii din cadrul ei să se prefacă a ignora chiar şi prevederile propriului statut? Ce interes are SRSFF să se pişe în evantai de la etajul trei pe opiniile a 200 de pasionaţi de F&SF, inclusiv pe propriii membri?

Să fim bine înţeleşi: nu mă refer la membrii de rînd ai SRSFF în cele de mai sus, între aderenţii – de voie sau după rugăminţi acerbe din partea „comisiei de recrutare” – ai societăţii se numără o majoritate covîrşitoare de oameni de treabă, şi pe mulţi dintre ei îi consider – şi o spun cu mîndrie – buni prieteni. Nu mă refer neapărat la cineva anume din conducerea societăţii, cîtă vreme n-am participat – şi nici nu intenţionez să particip vreodată – la vreo şedinţă de-a organizaţiei. Acuz, în schimb, mentalitatea păguboasă care guvernează, încă de la bun început, ieşirile publice ale SRSFF, o organizaţie care are pretenţia că se ocupă cu „reprezentarea la nivel national a culturii romanesti de Science Fiction si Fantasy” şi cu „reprezentarea in cadrul reuniunilor, congreselor si consfatuirilor internationale a Science Fiction-ului si Fantasy-ului romanesc”.

În ce fel intenţionează SRSFF să ne reprezinte, între hotarele ţării sau în afara lor? Pe ce criterii sînt aleşi cei reprezentaţi astfel? Dacă opiniile a peste 200 de oameni sînt ignorate cu bună ştiinţă (sau chiar mai rău, minimalizate cu vădită rea-voinţă), pe cine va reprezenta SRSFF la vară, la Euroconul de la Cieszyn, şi în ce mod? Aud?

Sînt convins că SRSFF – entitatea SRSFF, nu membrii luaţi în parte – va continua să facă ureche surdă la ceea ce scriu (aşa cum a ignorat de-a lungul vremii orice sugestii binevoitoare venite din partea mea). În definitiv, nu sînt membru în societate şi deci nu merit a fi băgat în seamă. Nu de alta, dar nici măcar solicitările cît se poate de simple ale membrilor (e adevărat, membri de rînd, nu fondatori) nu sînt ascultate. Poate că a venit timpul însă ca persoanele de bună credinţă din cadrul SRSFF să îşi facă auzită opinia. Pe ei aş vrea să-i aud. Nu vreun comitet de conducere, nu vreo comisie de cenzori, nici un PR sau un purtător de cuvînt, ci pe voi, cei pe care mă bucur să vă numesc prieteni.

LATER EDIT: Am şters schimbul de replici acide care a putut fi citit aseară în comentariile acestei însemnări. S-a dovedit că a fost vorba de o neînţelegere. Pe de alta parte, Mircea Pricajan are un comentariu mai mult decit interesant mai jos.

Current soundtrack: Manfred Mann’s Earth Band – Brothers and Sisters of Azania
35 de gânduri despre &8222;De ce îmi pute SRSFF?&8221;

  1. ca simplă informaţie, vă anunţ că m-am retras din SRSFF. decizie amânată deja prea mult. atât, fără inflamări suplimentare. ne vedem mai departe de treabă. am impresia că suntem mai uniţi atunci când nu ne strângem sub un stindard – pe care, fie vorba între noi, doar la luptă ştim să-l purtăm. păcat.

  2. Sînt curios, ce pricepeţi voi din cărţile acestea frumoase pe care le citiţi ? În ultimă instanţă văd că ele nu constituie resurse de capital intangibil pentru voi.

  3. Whoa, iar despre srsfsrsfsffs?

    Vor ei sa reprezinte sf romanesc? N-au decat. Pot sa anunte si ca-i reprezinta pe oamenii cu cravate. Sunt un simplu grup de AMATORI, asa cum mi-a scris mie intr-un e-mail unul dintre reprezentatii/membrii lor. Atata timp cat lucrul asta e clar, eu cred ca pot fi lasati sa se joace cum vor si unde vor, inclusiv „pe afara.”

  4. Nu, zau ca nu. De ce sa ma racoleze pe mine, eu nici nu ii cunosc, nici nu am vreun ‘nume’ care sa reprezinte ceva. Am avut niste discutii legate de textele mele, din cate imi amintesc, si atunci cand am spus ca eu scriu ca sa fiu platit, mi s-a raspuns ca ei sunt doar niste entuziasti ai fenomenului. Am avut un moment de confuzie, deoarece numele SRSFF mi s-a parut ca indica altceva (ca de altfel si manifestul/declaratia de intentii) dar a trecut.

  5. Citat:
    „Am să mă explic în cele ce urmează.”

    Multumesc, nu e nevoie. Am rasfoit si m-am cam lamurit.
    Singura explicatie e aia cu cainele care moare de drum lung.

    Chiar ma intreb: de ce moare un neica-nimeni cu nume de cartier din Caracal (H.C.C., unde stateau apevistii), de grija societatilor de SF din Romania? Stai, ma fato, in banca ta, ca stai bine…

  6. Sincer am postar pe srsff de nenumarate ori, am avut si eu un moment mai slab si mam scapat folosind un cuvant vulgar neinteresant pentru ca postarea sa sters si de atunci tot se sterge ori ce scriu dar nu am sa o mai trec pe la ei pentru ca folosesc cu forta dictatura.
    Ma tem sa nu fie vreo clona de al lui Ceausescu la conducere ca tot e vorba de sf romanesc.
    – pe cei interesati despre inceputul carti mele un sf care poate nu o sa apara niciodata ii invit pe blogul meu personal
    http://lascucosminv.blogspot.com/ va astept cu drag
    sunt mic si nu stiu nimic

  7. – invat eu incet si gramatica 😉

    uglybadbear caut un editor pentrua a imi publica cartea, nu sti pe cineva? Cartea este gen sci-fi original. Daca este cineva sa ma ajute aici am ad. de yahoo: lascucosmin2000

  8. Nu cred ca vreo editura isi poate permite sa plateasca un redactor cu destula rabdare incat sa-ti traduca textele din romana in romana… in ciuda parerii unora, scriitorii trebuie sa stie si ceva gramatica si ortografie.

  9. Aspoiu, mutlumesc mult 🙂 am contactat editura tritonic si mi-au raspuns.
    Semne bune anu are, sa va dea domnul sa aveti in bibleoteca carte mea. Am incercat sa o fac sa fie de bun gust, pe placul tuturor cititorilor de sf.
    Bafta in continuare.

  10. Idem…
    Numai ca, daca te uiti la numele cu care scriu, cred ca ti sse potrivesc doar punctele… si poate capatul.
    Persevereaza ca cine stie, poate intr-o zi…

  11. Iascu Cosmin:Sincer daca chiar mi-ar placea acest gen de S.F. ti-as da o bila alba… dar nu-mi place. Te-as sfatui sa incerci mai intai sa scrii povestiri de max 5-10 pagini in care sa-ti asterni ideea si abia de acolo sa incepi cu … romane. Si infine ,schimba genul ,incearca altceva :).Nu cred ca ti se potriveste.
    P.S: A fost doar o parere ,nu trebui sa ma asculti daca nu vrei.

  12. thx pt sfat, dar eu scriu cea ce imi place si o fac din pasiune.
    cei intersati de cea ce scriu ma poate contacta sau sa treaca pe la noul meu blog 🙂
    io vreau sa scriu amu ceva original iesit din comun, si inca caut o editura 🙂 si amu mai retusez inca o data iluminati.
    Si apoi cui o sa ii placa si cui nu ramane de vazut, pana atunci bafta.
    E o sa fie la cluj cenaclu spre marea mea bucurie 🙂
    si pana atunci sa ne auzim de bine.
    Daca are cineva tim sa imi scrie o mica indrumare cum sa fac blogu…

    http://lascucosminblog.blogciting.com/alfa-si-omega/

    http://lascucosminblog.blogciting.com

  13. Si uitasem :probleme mari ,FOARTE MARI CU GRAMATICA ,lucreaza la asta si apoi poate vin si felicitarile sau sfaturile. Totusi cand citesti un text si dupa cateva randuri dai peste o greseala(cratime ,i in plus sau in minus ,cuvinte scrise ca Naiba) nu prea iti vine sa continui ceea ce s-a intamplat si la textele tale.

  14. Pingback: 2010 in review « Ugly Bad Bear's

  15. Pingback: Zece ani de blogărit | ÎNSEMNĂRI DIN COLŢU' HĂRŢII

Lasă un răspuns

