Salată de chestii de citit şi reflectat

Cum ştiţi care mi-e părerea despre modestie, o să încep cu interviul pe care mi l-a luat Lucian Vasile Szabo (deşi dacă ar fi să ne luăm după ce scrie acolo, mi-am pus singur întrebările) via e-mail, interviu în care prietenul nostru timişorean mi-a ridicat la fileu destule mingi. Mi-a făcut mare plăcere să răspund la întrebările lui despre oameni, locuri şi lucruri ce-mi sînt dragi. Interviul îl puteţi citi integral aici, mai jos aveţi doar prima întrebare (din vreo douăzeci):

Conduci o editură, Millennium Books, destul de activă în ultimul timp. Cum faci?

Nu-i greu deloc, dat fiind că fac ceea ce-mi place şi am alături de mine nişte oameni competenţi, pe Mike Haulică, Ona Frantz şi Vlad-Mihai Botta. De fapt, cred că secretul succesului în calitate de editor nu constă în cine ştie ce cunoştinţe sau reţete oculte, ci în capacitatea cuiva de a se înconjura de oameni pricepuţi, fiecare, pe felia de care se ocupă. Dacă reuşeşti să convingi asemenea oameni să te urmeze, dacă reuşeşti să-i ţii aproape şi cît mai mulţumiţi cu putinţă, dacă le dai ascultare… n-ai cum să nu o scoţi la capăt.

Eram categoric mai senin cînd am dat răspunsurile la interviul cu pricina. Şi încă nu-şi revărsase maître Secu dejecţiile în acelaşi număr al revistei cu pricina. Poate că dacă ştiam aş fi refuzat să îmi văd numele acolo. Cu tot respectul pe care-l port lui Lucian Vasile Szabo. Cu toată stima pe care i-am purtat-o lui Cornel Secu şi la care încă refuz să renunţ cu totul.

Între timp, am mai aflat şi eu una-alta despre nişte oameni, aşa cum a aflat şi Mike, care a ales să-şi exprime public lehamitea şi scîrba faţă de nişte atitudini şi acţiuni lipsite de finalitate, pînă la urmă. Cum sînt toate acţiunile unor oameni ca aceia despre care vorbeşte aici:

Începusem însemnarea asta în urmă cu cîteva zile, vrînd să dau un răspuns cuiva, pentru că eram în măsură să-l dau, deși omul nu mie îmi pusese întrebarea.

Încercam să ignor amenințarea din același mail în care punea întrebarea (cam arogantă totuși). N-am mai fost amenințat de mult. Se pare că există oameni care trec la amenințări atunci cînd nu-i bagi în seamă suficient (cel puțin nu atît de mult pe cît cred ei că li se cuvine). Amenințări cu tribunale, cu… Bine, sînt de tot rîsul amenințările, motivele mai ales.

La asta am ajuns? La ameninţări cu dat în judecată? Ei bine, da. Şi la chestii şi mai nasoale, despre care n-am să vorbesc aici. Că mi-e prea greaţă.

Greaţă îi era şi lui Adrian Crăciun acum cîteva zile cînd a postat pe Facebook o reflecţie pe care am să îmi permit să o citez integral, că nu toată lumea şi-a făcut cont acolo şi n-am idee dacă un simplu link ar fi de-ajuns:

Am aflat azi nişte chestii care mi-au creat o stare coplesitoare de greaţă, de scîrbă… Cam aşa m-am simţit acum vreo 20 de ani, la prima mineriadă (e drept, nu la fel de copleşitoare ca atunci, dar cam de aceeaşi speţă). Are şi SF-ul românesc miliţienii, minerii, securiştii şi mai ales bigoţii lui. Nu-s mulţi, dar ce negri-s în cerul gurii, şi ce bine mulează „promovarea SF-ului românesc” pe scîrboşeniile ce le vorbesc, plănuiesc şi înfăptuiesc… Să borîm împreună, tovarăşi!

O să co-borîm, vorba Maicului. Cam da. După care am să beau un ceai verde cu lămîie să-mi treacă greaţa. Şi o să-mi văd mai departe de treabă. E ultima oară cînd îi mai pomenesc pe ăştia care mi-au scos din pepeni prietenii. Să se scuipe între ei, dacă n-au ceva mai bun de făcut, pînă le seacă glandele salivare. Cîinii latră, ursul trece. Şi se opreşte doar cît să se pişe pe gardul de dincolo de care latră ăia, scoşi din minţi că nu au cum să îl atingă.

Iar noi… Noi avem cărţi de făcut! În interviu am pomenit doar o parte mică dintre proiectele în care ne-am angajat deja. Mîine, dacă sînteţi cuminţi, o să ridic un colţ al draperiei şi-am să vă îngădui o privire indiscretă spre mesele noastre de lucru.

16 gânduri despre &8222;Salată de chestii de citit şi reflectat&8221;

  1. „E usor a scrie versuri/Cand nimic nu ai a spune”.. parca asa erau versurile.
    Din pacate, pentru multi dintre „iubitorii de SF”, a realiza si a face ceva pentru arta speculativa, ca sa nu folosesc fandom sau miscare, este sinonim cu a face galagie. Era o vorba, romanul de cand se stie face multa galagie, galagie multa, multa si nici dracul nu-l asculta.. sau il asculta (si apreciaza) „prietenii”… Personal, consider „Ghidul scritorului…” de Sergiu Somesanu un ghid in adevaratul sens al cuvantului pentru cei care chiar isi doresc sa faca treaba…
    Scuzati greselele, si nu recomand Baltica 9 (bere ucraineana) inainte de a scrie sau posta ceva.
    Nu m-am putut abtine, ca tot vorbeam de galagie🙂

  2. Eu nu am zis cine si cum pentru ca nu sint implicat, a fost doar o stare. Dar voi sinteti clar ‘nominalizati’…
    Daca cineva te-a suparat si ai ceva bilutze, ii spui lu’ ala pe nume, si-i mai spui si cu ce te-a suparat, ii spui sa dreaga busuiocul sau sa plimbe ursul (no offense). Ce ziceti voi aici cu „unii”, „aia” si asa mai departe seamana cu un ritual de imperechere fara imperechere (asa a iesit, nu am vrut sa parafrazez citate ‘celebre’), adica un fel de labareala. Ba mai si confuzati lumea. Pun pariu ca Sagy nu stie despre ce este vorba…

  3. o sa-i spunem… daca o vrea sa stie. busuiocul nu-l mai drege nici mama natura cu respectivii. nu ca m-ar mai interesa vreo dregere. unii sint irecuperabili.

  4. „Mîine, dacă sînteţi cuminţi, o să ridic un colţ al draperiei şi-am să vă îngădui o privire indiscretă spre mesele noastre de lucru.”

    Am fost cuminte. O noua antologie Adrian Craiun?🙂

  5. Hehe, vad ca nu va lasati, ii tot dati cu „unii” si „respectivii”. Daca o tineti asa, pe mine sa ma lasati in afara meciurilor astora de-a baba oarba.
    Cind o sa am ceva de zis, o sa zic, my way.😀

  6. V-am mai zis eu şi cu alte ocazii: lăsaţi-i să se şteargă singuri la guriţe după ce mănîncă, iar voi vedeţi-vă de ale voastre, că timpu-i scurt, sînt multe lucruri de făcut şi luatul pe căi lăturalnice nu face decît să vă întîrzie prin glodul altora.

Lasă un răspuns

