Ştefana Czeller, premiantă la Eurocon?

De duminică încoace am tot aşteptat o veste de la delegaţia românească în privinţa premiilor decernate de către ESFS. Deocamdată nimic n-a apărut pe site-ul SRSFF. Îmi amintesc cum, acum trei ani, cînd cu Euroconul italian, primeam mailuri seară de seară de la Mugur Cornilă… Ba cu nominalizările (se pare că pe vremea aia nu era ilegal să faci nominalizările la faţa locului, nu exista o dată limită de depunere), ba cu palmaresul. Neiges d’antan

Noroc cu talentul de detectiv internetoid al lui Mike Haulică: a descoperit iniţial (ieri) o listă incompletă a premianţilor pe forumul ActuSF, apoi lista întreagă la Boris Sidiuk. Listă care poate fi văzută, de azi dimineaţă, pe Galileo Online, aici. De la Eugen Lenghel – participant la Eurocon din partea SRSFF – am primit însă o veste tristă: ESFS a decis ca anul acesta să nu se acorde nici un premiu de încurajare. Ce-au publicat francezii? Ce-a publicat ucraineanul Boris Sidiuk, fost organizator de Eurocon în 2006? Chiar nu ştia că s-au scos din funcţiune premiile de încurajare? Nu ştiu. Şi nici nu mai vreau să ştiu!

Cu sau fără premiul Euroconului, sînt mîndru că i-am publicat Ştefanei romanul de debut şi mai multe povestiri (în Galileo şi în antologiile Dansînd pe Marte şi alte povestiri fantastice, Steampunk: A doua revoluţie şi, în sfîrşit, în Premiile Galileo 2011). Apropo de treaba asta, pîndiţi oferta „Pacheţel de primăvară 2”, care va fi valabilă mîine şi poimîine şi care va deveni publică aici, la noapte! Şi nu uitaţi nici de oferta de ieri!

Cealaltă veste proastă e că, la fel ca în alţi ani, acest premiu de încurajare – propus de către ţara participantă, iar nu votat de către participanţii la Eurocon – ar fi fost singurul care a revenit României. Alţii – Croaţia, Rusia etc. – au luat caimacul.  Oare dacă delegaţia noastră ar fi plecat la Stockholm cu o listă de candidaţi mai consistentă şi mai larg aprobată de fandomul românesc, am fi avut oare macar un premiant în Hall of Fame? În lumina celor aflate, tare mi-e teamă că nu. Şi-atunci, care-o fi motivul? Nu se scrie şi nu se publică destul la noi? Eu aş zice că stăm mai bine decît croaţii la capitolul ăsta, iar croaţii au dus acasă o gîrlă de premii. Nu sîntem îndeajuns de cunoscuţi peste hotare? Categoric nu, dar mă îndoiesc că amicii noştri croaţi sînt. Sau delegaţia noastră e de vină că n-a ştiut cum să susţină cauza nominalizaţilor (nu pe-a României, căci mi s-a atras atenţia că cei care-au plecat la Eurocon s-au dus pe banii proprii, iar ce-au susţinut acolo e strict treaba lor)? Ei bine, nici ăsta n-a fost motivul, se pare, ci comportamentul de tip Eurovision, care se pare că face legea la ESFS.

N-am să comentez mai departe. Am obosit şi e inutil. De ce? Am să dau glas prietenului Feri Balin, care-mi explica într-un comentariu la articolul lui Mike Haulică din Observator Cultural cum devine cazu’ cu premiile astea:

nu e suficient, dragă Horia, să publici patru, cinci sau douăzeci de autori români pentru a lua premiul EuroCon pentru cea mai bună editură. Pentru simplul motiv că premiile EuroCon se acordă pe baza unor negocieri, cum de altfel sunt convins că ştii. Mai mult de atât, nici măcar pentru a fi nominalizat nu e suficient, din acelaşi motiv: nu contează doar meritele, mai contează şi diplomaţia de care dai dovadă în relaţiile cu ceilalţi. În situaţia de faţă cu cei care au decis să-şi asume reprezentarea României. Că nu sunt cei care ar trebui să fie, că n-au desemnat pe cine vroia cutărică sau cutărică, astea sunt toate discuţii inutile.

Da, recunosc, n-am fost diplomat. Am spus în mai multe rînduri ce-am avut de spus, fără să mă sinchisesc de faptul că supăram pe unul sau altul. Promit să nu mai fac. Nu foarte curînd, anyway. Fiindcă Feri are perfectă dreptate. Sînt discuţii inutile. Poate atunci cînd vom organiza noi un Eurocon (if ever) va fi altfel. Nu vreau să se supere nimeni pentru cele scrise de mine aici. Mi-e doar o lehamite cumplită. Premiile Eurocon? Să fie acolo, la ei…

Later edit: Se pare că nu numai noi ne-am lăsat convinşi de Boris Sidiuk ca anul acesta S-AU DAT premii de încurajare. Lavie Tidhar afişează exact aceeaşi listă pe care am publicat-o şi noi, aici. Iar dinspre delegaţii români, tăcere…

Even later edit: Şi SFPortal din Ungaria anunţă premiile Eurocon, cu tot cu cele de încurajare. Aici. De cînd sînt, aşa bulibăşeală n-am văzut… Şi totuşi, de ce m-ar minţi Eugen Lenghel, care îşi susţine ideea: nu s-au acordat premii de încurajare…?

13 gânduri despre &8222;Ştefana Czeller, premiantă la Eurocon?&8221;

  1. felicitari stefanei, indiferent cum sta treaba cu euroconul. si pana la anul poate reusim sa punem toti umarul sa facem un pic de agitatie sa auda si europa de sf-ul romanesc. asta inseamna mai multe edituri care sa publice autori romani, mai multi cititori si cumparatori de carte, mai multe recenzii din partea a mai multi oameni pe mai multe bloguri si in mai multe reviste la cat mai multe carti- as zice eu. ca de scris, lumea scrie.

  2. si poate n-ar strica sa mai publicam niste recenzii si in engleza – poate, la un moment dat, pe un site dedicat promovarii sf-ului romanesc in afara, unde sa mai fie mentionate si premiile si evenimentele. poate.

  3. …si in blogroll ar trebui trecute toate revistele si toti autorii. drace. imi place ideea. daca am timp, poate fac eu o chestie din asta, la anul – ca anul asta nu am timp sigur.

  4. Felicitari Stefana! Nu’s ce are blogul tau da’ nu-mi ia nici un comentariu, asa ca la prietenul nostru Horia e loc de scris o gramada.
    Felicitari si tie Horia ca ai avut curajul si tupeul sa publici un autor care uite ca este pe val si orice ar zice unul si altul esti singurul editor roman care crede in sefeul romanesc si in autorii romani.
    Sa ne traiti amundoi!

  5. @voicunike: corect, meritele lui horia si mike trebuie recunoscute de toata lumea. ar fi un prim pas spre a face lucrurile ca la carte.

  6. Doamnelor, domnilor. Am sosit marti dimineata, rupti de nesomn. Tot ce pot sa va spun acum, ca lucrez la materialul care va reda experienta noastra in Suedia. Nu este la fel de roz precum ne asteptam, dar nici atat de sumbra, precum pare. Astept in continuare o opinie autorizata din partea unuia din partenerii nostri de discutie din ESFS, privind premiile, pentru a va anunta ceva cert.
    Din pacate, dorinta mea de a pune articole zilnice pe site, din Suedia, nu s-a materializat. Netul pe care l-am avut la dispozitie nu prea a facut fata. Mai multe diseara pe srsff.ro

  7. Tot nu inteleg la ce e bun un premiu dintr-asta, de incurajare, la Eurocon, dar poate ca-mi scapa mie ceva evident. Adica, este un premiu pe care ti-l dau 30 (o cifra la intamplare) de reprezentanti pe baza faptului ca unul dintre ei spune – haideti sa-i dam (un) premiu, pe cuvantul meu ca merita! Asa functioneaza? Sau se citesc toate propunerile (cartile) inainte, de catre cei care voteaza? Ori se compara exemplarele vandute de fiecare autor propus si in functie de cifre conclud ca cel care a vandut cel mai bine merita premiul in cauza? :B

  8. e genul de premiu care da bine pe coperta unei carti. confirma increderea cititorilor dintr-o tara (una normala, unde nominalizarile sint facute de catre acestia) in autorul cu pricina. sau cel putin asa ar trebui sa fie.

  9. Pai tot nu inteleg, da ce sa-i dai lui A. si nu lui B. premiul asta? Chit ca ambii vin din tari normale. De ce l-ai premia orbeste pe unul si nu pe celalalt? Cum alegi? Ce criteriu de selectie ai?

Lasă un răspuns

