Life’s good

Schneider Weisse. Aşa scrie pe sticlă. Aşa scrie şi pe pahar, dar mai scrie ceva: Braukunst für Weissbierkenner. Am păstrat berea asta de aproape 9 luni, pentru un eveniment. Care eveniment s-a întîmplat azi; mai exact, acum vreo jumătate de oră. După zece ani de pauză într-ale traducerii de cărţi, am predat manuscrisul final, corectat şi răscorectat, citit şi recitit, al celei mai recente traduceri. Am lucrat-o în aproximativ două luni, două luni jumate, în vară. Am lăsat-o la dospit aproape două luni. Am reluat-o – cu ochelarii de redactor de data asta – săptămîna trecută şi azi am dat-o gata. Mi-a picat tare bine să mă întorc la meseria mea de bază. Şi intenţionez să repet experienţa deîndată ce se va termina tîrgul de carte. Ştiu deja ce-am să traduc şi abia aştept să mă pun pe treabă. Fiindcă, inevitabil, următorul job e întotdeauna mai apetisant…

Ce-am tradus? Un indiciu găsiţi aici. Sau în poza de mai sus, hehe! Am tradus prima carte pe care am citit-o din nenea ăsta, acu’ vreo trei decenii şi ceva. Nu e prima traducere în româneşte a respectivei cărţi. Dar e cea mai proaspătă, asta-i sigur. Şi o să o puteţi citi curînd, chiar foarte curînd. Nu sînt autorizat să dau detalii (de fapt, nu le cunosc îndeajuns), dar fiţi siguri că deîndată ce editorul (care nu-s eu! şi nici Millennium) le va şti, o să le aflaţi şi de aici. Deocamdată, fie-mi îngăduit să le mulţumesc celor care au contribuit la sărbătoarea mea din astă seară: Dan şi Mike, care mi-au dat de lucru şi m-au încurajat să go back to basics; Ştefana şi Luci, care mi-au suportat cu stoicism mormăielile în faţa laptopului din ultimele zile, aşa cum mă suportă în fiecare zi; văru’ Cosmin, care mi-a dăruit deopotrivă sticla (plină!) şi paharul şi m-a dedat la lucruri bune, pe care, vorba aceluiaşi Mike antepomenit, „îţi pare rău şi să le pişi”.

Life’s good, folks. V-o spune cineva care tocmai a experimentat treaba asta, chiar în seara de faţă.

33 de gânduri despre &8222;Life’s good&8221;

  1. Vreau sa intreb si eu ceva ca un neprofesionist ce sunt. Nu este deloc un repros, pentru ca eu sunt foarte rabdator din fire🙂 De aceea si intreb pentru ca ma gadnesc ca voi va pricepeti mai bine si vreau sa stiu unde gresesc.

    Tot secretul asta face bine la vanzari? Am aflat acum de pe blogul lui Adam Roberts ca Jack Glass urmeaza sa apara la Editura Trei si m-am gandit ca daca nu-mi spunea autorul probabil aflam despre carte cu cateva saptamani inainte de aparitie. Am observat asta in legatura cu cartile romanesti. Fie se anunta cu mare tam-tam din timp dar pana la urma nu mai apare nimic (vezi Leviathan Wakes sau seria Malazan de la Nemira), fie totul este inconjurat de un secret conspirativ pentru ca pana la urma doar un numar mic de cititori sa afle despre carte cu o saptamana inainte de aparitie. Gresesc? Despre aparitiile din tarile vecine aflu foarte promt din Locus, dar degeaba caut cartile pentru care s-au semnat contracte in Romania ca nu apar.

  2. Dacă zici că ne pregătești Asimov deja mă văd dând cu F5-ul pe blogul tău o dată pe zi ca să văd detaliile pentru când or fi gata. Chiar zilele astea am terminat de citit una din cele multe cărți ale sale și mă întrebam cum să dau de altceva… Sper să ne anunți când apare, să o putem procura.

    În rest, mult succes cu proiectele!

  3. Și dacă Trei ar anunța că a cumpărat Jack Glass, promiți că nu vor telefona fanii din două în două zile la editură întrebînd hai, băi, nu mai scoateți odată cartea aia? Cît vă ia s-o traduceți? ș.a.m.d.
    Despre subiectul postării lui Horia… mai aveți puțintică răbdare. Cînd vom avea toate datele, cînd vom hotărî toate lucrurile, vom face anunțul oficial. Apoi vom vorbi mai des.

  4. Dacă acesta e mare stres al editorilor, nerăbdarea fanilor, atunci m-am liniştit. Piaţa de carte românească stă foarte bine😛

    Cugetările mele, nu au fost declanşate de post-ul lui Horia (e normal să nu se vorbească la concret până la anunţul oficial), ci de faptul că zilele astea chiar mă gândeam dacă să cumpăr sau nu Jack Glass şi pe hârtie, pentru a o avea în bibliotecă. Şi probabil că aş fi cumpărat-o dacă Roberts nu anunţa că o să-i apară cartea în româneşte. Dacă o aveam sigur nu aş mai fi cumpărat-o şi în ediţia de la Trei. Aşa o aştept până când o scoate MDP. La fel, doream să citesc toată Saga Vorkosigan şi mă gândeam dacă să nu o cumpăr în engleză. Dar cum acest nume este vehiculat mai nou prin blogosfera românească, voi aştepta să văd ce anunţuri mai apar în perioada următoare🙂

  5. Shards of Honor este tradus, redactat, predat la editură. Va fi în primul grup de cărți publicate. Numai că toată seria va apărea in românește în cîțiva ani. Ăsta e dezavantajul seriilor vechi. Cititorul și le poate cumpăra în engleză ACUM, integral. De-aia sînt mai avantajoase seriile de-abia începute, că și cititorul român va aștepta fix ca ăla străin. Și își va vărsa năduful așteptării pe autor. Nici pe editor, nici pe traducător.
    Cîte despre nerăbdarea fanilor…

  6. Am uitat să termin fraza. Cît despre nerăbdarea fanilor… un telefon la 7 dimineața (cînd te-ai culcat ls 2 sau 3) prin care ești întrebat cînd apare cutare carte nu e tocmai bucuria vieții. Dar da, face parte totuși din farmecul vieții…🙂

  7. Hihihi! Ce veste excelentă! Nu cea cu telefonul matinal ci aceea cu Shards of Honor🙂 Iar apariţia seriei în câţiva ani nu e deloc deranjantă, mai ales că romanele Vorkosigan sunt scrise ca şi cărţi de sine stătătoare. Şi numai bine ai timp până la următoarea apariţie să te gândeşte la toate temele fascinante pe care Bujold le abordează în fiecare dintre cărţile seriei.

  8. Am apucat sa citesc comentariile exact inainte sa dau telefon. Imi puteti spune va rog frumos daca se aude ceva de cartea numarul trei din seria Compania Neagra?….am tot sperat sa aud ceva luna aceasta insa mi-am pierdut rabdarea cate putina in fiecare zi

  9. Mr Bear, cred ca trebuie sa te dai nitel peste cap si sa aduci „Roza Alba” la targ. Deja incep sa fiarba creiere. Spor la treaba!!!! Mai ai 9 zile la dispozitie!!!!

  10. Scuza-ma, ai dreptate. De colectie se ocupa domnul Mike Haulica.

    Dar, revenind, poti spune ca nu traduci pentru editura Art ?

  11. Este extraordinar ca Saga Vorkosigan va fi publicata si in limba romana, problema este ca nici o editura nu recunoaste faptul ca daca dupa maxim 2-3 titluri va renunta la serie, daca nu indeplineste numarul de vanzari. Toti cunoastem ca Nemira este numarul 1 in acest procedeu. Pe langa acest fapt este problema diferentei extrem de mari de timp intre aparitii. Sa nu uitam promisiunile legate de Glen Cook, de la cartea a doua a trecut mai bine de un an si jumatate si nu se mai aude nimic.
    Eu imi doresc ca un editor sa aiba curajul sa recunoasca acest lucru si sa nu promita serii intregi din care, pana la urma, apar cel mult 2-3 carti. Asta doar ca nu mai speram degeaba.
    Multumesc mult si sper din tot sufletul sa ajung sa citesc macar o parte din cartile pe care le promit toate editurile. Pentru ca stiu ca nu le este usor.

  12. Speaking of Cook… Roza Alba o sa apara, insa numai in primavara. N-am vrut sa schimbam traducatorul, iar Mircea Pricajan a fost ocupat cu altele. O sa va spunem la momentul oportun cu ce anume🙂

  13. Multumesc mult pentru informatii si sa nu ma uiti cu ultima comanda, pentru ca nu am primit nici un mail de confirmare. Multumesc.

  14. Acum cativa ani anuntai ca „suntem mari” (in legatura cu mariajul eseuat dintre Milenium si Tritonic).

    Dar din an in an a fost din ce in ce… mai mica. Editura.

    Ai anuntat multe carti si ai scos foarte putine. Nu ma refer la novelle si schite. Si absolut tot ce am comandat a ajuns la destinatie cu mare intarziere.

    Revista … m-ai umplut de nervi cu ea. De ce a trebuit sa imi fac abonament, numai ca sa fiu amanat din toamna in primavara, nu stiu… probabil copilul din mine care si-a dorit revista a trebuit sa fie pedepsit.

    Banuiesc ca la anul nu o sa ai nici un moment festiv, care sa determine sacrificarea unei sticle de bere Schneider Weisse. Desi, asta nu o sa te impiedice…

  15. George : Ție-ți pare că editura devine din ce în ce mai mică? Cum vine asta? Nu văd să fi fost chiar atât de multe proiecte anulate(asta dacă excludem perioada când editura chiar era foarte mică și cu capacități foarte limitate),iar de revistă…E aproape imposibil să poți spune : Pe data N veți avea un nou număr.Priviți spre exemplu la reviste care sunt mai puțin complexe și care chiar și acestea apar de multe ori mai târziu decât era programat(cum ar fi revista LEVEL). Zic mai puțin complexe fiindcă acolo nu prea e vorba de vreo traducere sau alte lucruri înrudite cu așa ceva – cum este la Galileo.Editura progresează – luați în considerare și situația economică:Dacă înainte românul se uita și așa nu prea interesat la cărți ,acum i le poți vinde și cu 10 ron – tot sunt șanse mari să nu le cumpere.
    Impactul neinteresului față de cultură(și în special,cărți) îl suferim cu toții – interesați sau nu de așa ceva.Fiți rezonabil.
    P.S. De ce este un regres?
    P.P.S. De ce n-ar mai fi alte momente festive?

  16. momente festive or sa mai fie, probabil vreo taiere de motz.

    nu am auzit sa apara carti noi in viitorul apropiat, din categoria „bestseller”.

  17. George, cateva sfaturi prietenesti:
    1. Inceteaza sa mai speri, sa astepti si sa comentezi. Risti un raspuns degenul „banii mei , afacerea mea, deci zat!”Sau altul , elogios…. Sau vei fi ignorat.
    2. Apuca-te de citit in engleza. Vei avea numai de castigat…

    Iliescu CA
    Cumpar si citesc destule reviste. Exceptand Level ( la care am renuntat demult), toate apar la timp , poate cateodata mai au 1 – 2 zile intarziere. Dar nu luni de zile… Deci comparatia e fortata.

  18. Eu nu am primit nr. 4 din revista nici acum. Sunteti cam neseriosi.
    Am o intrebare: sunt atat de multe carti SF de buna calitate de publicat, de ce insistati sa publicati carti de doi lei pe care nu le cumpara nimeni? Vorbesc aici de cartile traduse. Eu as vrea sa cumpar, dar nu am ce. Poate adaugati o scurta descriere la toate cartile publicate. Am mai avut rugamintea asta si acum 1-2 ani dar cred ca ati fost prea ocupati cu alte chestiuni mai importante.

Lasă un răspuns

