the casualties

9781250059512Nick Holdstock e un nume care nu-mi spunea nimic pînă de curînd (decît prin asociere cu celălalt Holdstock, eventual). Omul a publicat anterior două lucrări de non-ficţiune, despre violenţele din Xinjiang, China. The Casualties e primul lui roman şi trebuie să recunosc că am fost atras de prezentare: ni se dă de înţeles că ar fi descrierea unei comunităţi urbane din Londra, în lunile ce premerg un eveniment apocaliptic. Mi s-a aprins beculeţul şi m-am gîndit imediat la trilogia Last Policeman al lui Ben H. Winters (faine cărţi!). Aşa că am ales să fie asta prima mea lectură pe 2016.

Nu-mi pare rău cu totul, căci romanul lui Nick Holdstock are cîteva pagini foarte bune de literatură şi nişte personaje de un pitoresc extraordinar. Nimic însă din tensiunea preapocaliptică omniprezentă din trilogia lui Winters. E firesc, într-un fel, cîtă vreme în The Casualties, deşi cititorul e anunţat dintru început de către narator că toate cele povestite în carte s-au întîmplat în urmă cu un deceniu şi ceva, înaintea unei catastrofe care a schimbat radical societatea umană, aceasta s-a produs fără vreun avertisment (o breşă impardonabilă în plauzibilitatea poveştii). Însă, aşa cum nu aflăm mare lucru despre cataclism, nu aflăm cine ştie ce nici despre societatea post-cataclism. Foarte faine personajele, interesantă dinamica lor (socială şi sexual-amoroasă deopotrivă), dar cărţii îi lipseşte finalitatea. O închizi şi eşti tentat să ridici din umeri: aşa, şi? Cam ăsta e motivul pentru care am notat cartea pe Goodreads doar cu trei stele.

Iată că, după multă vreme, prima lectură a anului nu mă dă pe spate. În anii din urmă,  prima lectură mi-a fost de calibru greu: Patrick Rothfuss, Robert Charles Wilson, Jo Walton, Ann Leckie, Mira Grant. Numărul mare de debuturi excelente în roman pe care le-am parcurs în anul ce-a trecut (Meg Elison, Seth Dickinson, Laura Van der Berg, S.L. Knight) m-a determinat să aleg o primă lectură mai riscantă. N-o să mai repet greşeala asta, prima carte citită într-un an trebuie să dea tonul lecturilor ulterioare. Oh well… Compensez însă din plin: m-am apucat ieri seară de Chris Hadfield – Ghidul astronautului pentru viaţa pe Pămînt. Big like, so far.

Lasă un răspuns

